مسجد ملا اسماعیل یزد

مسجد ملا اسماعیل یزد

سجد ملا اسماعیل در سال ۱۲۲۲ هجری در دوره فتحعلی‌شاه خان قاجار ساخته شده است. این مسجد به دستور آخوند ملا اسماعیل عقدایی که از عالمان برجسته آن دوران بوده است تاسیس شده و مجموعه‌ای شامل مسجد و مدرسه است. این اثر تاریخی در تاریخ پنجم دی ۱۳۵۲ به عنوان یک اثر ملی تاریخی به ثبت رسیده است. پس از انقلاب اسلامی این مسجد میعادگاه مردم یزد برای نماز جمعه نیز هست. بهترین زمان برای دیدن از مسجد در زمان نماز است و نیازی هم به پرداخت ورودی هم نیز ندارد.

درکنار این مسجد بازارچه و آب‌انباری با همین نام  و شهرت وجود دارد. تنها درب ورودی مسجد که در واقع در زمان قدیم درب ورودی مدرسه بوده است و رو به به بازارچه باز می‌شود. خوب است بدانید که محراب این مسجد نیز یادآورد شهادت شهید صدوقی، چهارمین شهید محرابدر تیر ماه سال ۱۳۶۱ است.

معماری مسجد ملا اسماعیل یزد چگونه است ؟

مسجد ملا اسماعیل یزد از آجر و خشت خام با ملات گل و گچ ساخته شده است. این مسجد دارای ۳ عدد شبستان و یک ایوان بلند بالا است و گنبدی متوسط دارد که قطر دهانه آن ۷۵٫۱۵ متر می باشد و تقریبا با دهانه ایوان یکی است. این مسجد که از لحاظ معماری بسیار شبیه به مسجد امیر چخماق یزد است در کنار بازار خان یزد و در گودالی واقع شده است تا بتواند از آب قنات برای آبیاری باغچه‌های داخل صحن استفاده کنند. این مسجد صحن بزرگ و باصفایی به سبک قاجاری دارد که با حوضی بلند  و زیبا در وسط آن و باغچه‌های باصفای دو طرفش، گرمای کویر یزد را از یاد آدمی دور می‌کند. روبروی  این ایوان بلند مسجد، شبستان گنبدی با ستون‌های معروفش واقع است و بادگیری بلند که تمام درب‌های شبستان و محل هایی برای نشستن با نام حجره به داخل آن باز می‌شود.

سوئیت یزد | سوئیت در یزد | اجاره سوئیت در یزد |  رزرو سوئیت در یزد : 09391847811

ورودی مسجد ملا اسماعیل
مسجد ملا اسماعیل
بازار ملا اسماعیل